Janine Boele - medewerker afdeling evenementen

“het vervoer van enkele duizenden mensen”

 Pouw Vervoer Janine Boele Evenementen

Zó, dat was een hele drukke Koningsdag! Met drie grote festivals is het festivalseizoen weer begonnen en dat is te merken ook. Een prima gelegenheid om eens op de afdeling evenementen van Pouw Vervoer mee te kijken.

Janine Boele is sinds april werkzaam op de afdeling evenementen. Ze was al een jaar of vier werkzaam in het veld naast Ivo Kindt tijdens evenementen. Nu werkt ze ook op kantoor om projectmanager Eduard Vermolen te ondersteunen. De evenemententak van Pouw Vervoer is zoveel omvattend dat hulp wel nodig is. Wat maakt het nu zo arbeidsintensief vragen wij Janine. 'Het begint al met het feit dat je over het vervoer praat van enkele duizenden mensen'.

Besparen 2.0

Pouw evenementen rijdt met speciale evenementenbussen naar bijvoorbeeld een treinstation en vervoeren bezoekers daarvandaan naar het festivalterrein (pendelen). Het bepalen van hoeveel bussen er ingezet worden, is van te voren met de organisator van het evenement besproken. 'Het moet niet zo zijn dat mensen lang op een station staan te wachten'. Op basis van verwachte kaartverkoop wordt het aantal in te zetten bussen bepaald. 'Bij een festival is dat vaak wat lastiger plannen dan bij bijvoorbeeld een bekerfinale'. De wedstrijd begint om 17.30 dus iedereen móet dan in het stadion zitten. Je weet dus wat de piektijden in de pendelbussen zijn. Bij een festival is dat anders: een aantal bezoekers gaat in de middag al naar een festival en anderen pas ’s avonds, dus de piektijden zijn dan lastiger te bepalen. De organisator moet wél voor elke bus elk uur betalen, wat dus eigenlijk niet nodig is als er op dat tijdstip weinig mensen gebruik maken van de pendelbus.

Door de jarenlange ervaring op de afdeling evenementen is er vanuit de behoefte van de markt een app ontwikkeld waarmee je live kunt meekijken hoeveel mensen er in de bus stappen. Als een organisatie die het eerste jaar een evenement organiseert, uitgaat van een geschat aantal bezoekers én een verwachte instaptijd, kan er bij een eventuele volgende editie gefinetuned worden. Hiermee kan een verbetering gemaakt worden op kwaliteit, kostenreductie of een combinatie hiervan.

Een festival zoals Lowlands, waar wij ook rijden, is vijf dagen pendelen, een omvangrijke organisatie en dan scheelt het echt veel! Naast het berekenen van het aantal bussen en het plannen door projectmanager Eduard Vermolen is er ook het veldwerk tijdens het evenement. Pouw evenementenbegeleiders vangen bezoekers op, staan bij de opstaplocaties en staan bezoekers te woord.

Als een organisatie er voor kiest de pendelkosten volledig aan Pouw evenementen uit te besteden, worden er ook buskaartjes verkocht. Op deze manier kan een organisatie volledig worden ontzorgd van het logistieke gedeelte en zich richten op het vermaken van de bezoekers. Na afloop van het evenement begeleidt de organisatie de bezoekers naar de bussen. Daar staan de Pouw evenementenbegeleiders weer om ze op te vangen met instapbegeleiding.

Veelzijdig

'Het zijn niet alleen festivals die wij verzorgen', benadrukt Janine. ‘Zo hebben wij onlangs voor een groot bedrijfsfeest in het gehele land mensen opgehaald en bij de feestlocatie gebracht. Na het feest werden de bezoekers via dezelfde route thuisgebracht. Dit stukje van de organisatie heb ik gedaan' zegt Janine trots, terwijl ze een spreadsheet met meer dan 50 opstapplaatsen met gedetailleerde tijden laat zien. 'Allemaal ruim gepland zodat de mensen ontspannen aan het avondje uit beginnen'.

Pouw evenementen kan logistieke totaaloplossingen bieden voor elk evenement, van bedrijfsfeesten tot de grootste festivals in ons land. Op onze website www.pouwevenementen.nl krijg je een impressie van welke evenementen wij allemaal rijden.

 

Marco den Hartog - monteur

“afwisselend in techniek”

Pouw Vervoer Marco Den Hartog Small min

Marco den Hartog is sinds 2015 monteur bij Pouw Vervoer, we lopen met hem mee naar een lijnbus met een spaghetti aan draden uit het dak. Hij vertelt: ‘er werd mij onlangs door een chauffeur gevraagd ‘vind jij het niet saai worden, je werk? Elke dag tussen vier muren de reparatiegevallen van collega’s opknappen?’ Zijn antwoord op de vraag was: hoe bedoel je saai? Mijn werk is afwisselend in techniek! Het zijn niet alleen reparaties, maar bijvoorbeeld ook modificaties, keuringen en spuitwerk. Pouw Vervoer heeft een heel divers wagenpark. Bijna alle merken rijden bij ons en dan ook nog de verschillende types van deze merken.

Ervaring

Marco heeft al vele jaren ervaring als monteur. Voorheen werkte hij in de vrachtwagensector. ‘Ook heel leuk, maar daar werkte je alleen aan de motoren van trucks. Met een bus heb je ook een gehele achterzijde met interieur en techniek’. Bijvoorbeeld, in bijna alle bussen van Pouw Vervoer is wifi ingebouwd. Standaard wordt vanaf fabriek geen wifi geleverd, dat is allemaal achteraf op maat ingebouwd. De netwerkapparatuur is zo recent mogelijk met de laatste beveiligingstechnieken. Om het signaal ook goed achterin te ontvangen is zelfs halverwege een range extender ingebouwd. Het zijn allemaal technische ontwikkelingen waar je in de loop der tijd meer kennis over krijgt om zo de klant het best te bedienen. Het is zelfs zo, dat in de Flixbussen goed werkende wifi een vereiste is.

Van hobby naar werk

Dan zijn er ook nog de PartyPOUWerbussen met de extra geluidset erin. ‘Vroeger vond ik het zo leuk om versterkers achterin mijn Ford Fiësta te bouwen, dat doe ik nu in een bus! Zo krijg je ontzettend veel vrijheid om iets speciaals te maken, wat denk je van de disco ledverlichting en rookmachine in deze bussen. Ik bouw de feestartikelen in om het feestje compleet te maken’. Marco vervolgt zijn verhaal terwijl we door de bus heen lopen. ‘Tja, je hebt ook weleens mindere klussen, maar dat heeft iedereen weleens. We maken nu enkele bussen in gereedheid voor het festivalseizoen, het bestaat vooral uit alles nalopen, controleren of alle papieren in orde zijn, alle gordels werken, alle vloerpalen goed vast zitten en voorzieningen maken voor klanten om in de bussen te adverteren  – helemaal niks te repareren. Het is een tijdrovend karwei, maar de bussen zijn allemaal superveilig!

 

 

Bert Struik - hoofd planning

“Het plannen is soms net Tetris”

Pouw Vervoer Planning min

Op de planning is het altijd druk, het is lastig even aan te schuiven bij iemand om even een gesprekje te hebben wat deze afdeling de hele dag beweegt.

We nemen plaats naast Bert Struik, hij is reeds 7 jaar werkzaam bij Pouw Vervoer en het eerste wat hij vertelt is dat geen dag op de planning hetzelfde is. ‘De planning is voortdurend in beweging’. We zitten met vier collega's en we werken allemaal in hetzelfde systeem. In principe wordt een groot gedeelte van de ritten door de collega’s van de sales in de planning gezet. Ze staan dan op de dag dat de bus gehuurd is vast. Maar als er een treinstremming is moeten er direct bussen worden kunnen ingezet:‘we hebben voldoende bussen in ons wagenpark maar er moeten ook chauffeurs zijn om te rijden’. 

Techniek achter het planbord

We kijken naar een scherm met allemaal gekleurde balken. De lengte van de balken staan voor tijd, ingedeeld per bus. ‘Dit is op busniveau’ vertelt Bert, je kunt het scherm ook op chauffeursniveau zetten. Dan zie je precies welke chauffeur beschikbaar is en welke zou kunnen rijden. “Het plannen is soms net Tetris” grapt hij. Maar de beschikbaarheid van de chauffeur is niet alleen of ze daadwerkelijk aanwezig zijn of oproepbaar zijn maar ook of ze het fijn vinden om een bepaalde rit te rijden. Zo is er recent een enquête naar de chauffeurs uitgegaan om te inventariseren welke ritten de voorkeur hebben.

Rekening houden in het planbord

Pouw Vervoer heeft chauffeurs van allerlei leeftijden, sommige zitten niet te wachten op een groep feestende festivalbezoekers. ‘Onze chauffeurs zijn onze ambassadeurs, we hebben graag dat ze met een blij gezicht achter het stuur zitten, ze stralen dat uit’ We proberen met iedereen rekening te houden maar de klant staat centraal. Alle bussen dienen op tijd  klaar te staan en op tijd op de bestemming te zijn. Er zijn vaste dagen dat de lange termijnplanning wordt  gedaan, er zijn bijvoorbeeld buitenlandreizen, dan is een bus simpelweg niet beschikbaar voor een paar dagen. Voor een pendelrit zijn er vaak twee chauffeurs nodig vanwege de rijtijdenwet, er wordt dan ook rekening gehouden welke chauffeur je naast de andere zet. We houden zo tevreden chauffeurs maar ook tevreden passagiers. 

Innovatie

Achter mij begint een printer een groot aantal papieren af te drukken, ‘dat zijn de ritopdrachten voor de chauffeurs’, vanaf maart gaat dit volledig digitaal verteld Bert, dan werkt elke chauffeur vanuit ons portaal, er komt dan geen papier meer aan te pas. Ook is dan mogelijk om informatie ‘live’ te updaten, soms verandert er plots iets in een programma van de klant en kan er snel geschakeld worden. Bert laat een scherm zien waar de bussen op dat moment rijden, “we kunnen een klant precies vertellen waar de bus is” ontzettend handig met plannen en ook om onze klanten te informeren. 

Er is sinds 1 maart een nieuwe medewerker op de planning begonnen, Jim Flissinger, hoe ervaart hij zijn eerste dagen?  ‘nou, het klinkt als wiskunde maar het is hier ontzettend gezellig hoor!’ We maken van alles mee, chauffeurs die komen hier met leuke verhalen en Pouw Vervoer is niet voor niets het gezelligste busbedrijf maar je moet wel je koppie erbij houden! De telefoon gaat weer.. een ongeplande stremming..

 

 

Leone Dekker - salesmedewerker

“We willen de klant altijd de beste oplossing bieden”

Pouw Vervoer Leone Dekker

Wanneer kun je als school het beste je meerdaagse reis regelen? En kun je ook op het laatste nippertje nog een bus krijgen? Hoe zorgen we dat feestgangers gelukkig worden? Leone Dekker van de salesafdeling vertelt hoe we te werk gaan.

Het is een dag tussen kerst en oud en nieuw, een mooi moment om in gesprek te gaan met de salesafdeling. Vandaag zijn ze met z’n drieën: Leone, Sharon en Aveliene. Het is voor hun begrip rustig, maar de telefoon rinkelt nog steeds met grote regelmaat. Ook in deze ‘stille’ tijd zijn er altijd klanten die een ritje willen boeken. Zelfs nog voor oud en nieuw.

Een busreis regelen

We praten met Leone Dekker. Zij is het vaste contactpersoon voor een aantal klanten die al lange tijd klant zijn bij Pouw Vervoer, maar ook scholen krijgen haar regelmatig aan de lijn. Leone begint ons uit te leggen hoe de sales in de regel te werk gaat. “Klanten kunnen zowel hun informatie of ritten aanvragen via de mail en website, maar ook zeker telefonisch. Als een klant belt, proberen we al zo veel mogelijk informatie van de klant te krijgen. Dan gaat het niet alleen om het vervoer dat ze nodig hebben, maar ook hoe ze het uitje of reisje willen inkleden. Het is voor ons belangrijk te weten wat ze gaan doen op die locatie. Om het even zwart/wit te zeggen: gaan ze naar een begrafenis of gaan ze een feestje vieren. Dat maakt natuurlijk heel veel uit.”

Prijsopgave

Op basis van alle verzamelde informatie maken de salesmedewerkers een voorlopige prijsopgave. “Als het voor ons een eenvoudige aanvraag is, kunnen we de prijs al meteen mailen. Is het een wat omvangrijkere rit, dan volgt de vrijblijvende prijsopgave later. Maar als het even kan wel dezelfde dag nog. We willen de klant graag snel helderheid bieden.”

Boek op tijd

Hoeveel tijd er zit tussen de aanvraag en de daadwerkelijke rit verschilt heel erg. Leone: “Als we nu kijken naar de maand mei, dan schiet het al lekker op. Het is ‘gezellig druk’. Maar ik krijg op dit moment ook allemaal telefoontjes voor oud en nieuw. In deze periode kan dat, omdat we nog wel wat chauffeurs en bussen beschikbaar hebben. Maar in de maand mei, drie dagen van tevoren, dat kun je schudden. Dan gaat iedereen op reis: schoolreisjes, personeelsreisjes, maar ook veel meerdaagse ritten voor middelbare scholen die met hun leerlingen naar Engeland gaan of naar de Ardennen. Scholen weten inmiddels ook wel dat ze echt op tijd moeten zijn als ze zo’n reis willen regelen.” Maar natuurlijk proberen we de klant alsnog te helpen, ook al is het kort van te voren. 

Vast contactpersoon

Voor de wat grotere klanten, waar we in het seizoen soms wel zestig, zeventig ritten voor rijden, werken ze binnen sales als het even kan met vaste contactpersonen. “Zo zorgen we dat we gewoon alles van zo’n klant weten en ze niet elke keer alles opnieuw hoeven te vertellen. Dat maakt het ook makkelijker om rekening te houden met speciale wensen van de klant. Dan weten we bijvoorbeeld aan welke bus ze de voorkeur geven en vaak ook welke chauffeur goed bij die klant past.”

Meedenkers

De medewerkers van sales proberen op alle manieren mee te denken met de klant. “We willen de klant altijd de beste oplossing bieden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om drankpakketten te bestellen bij een rit. Sommige klanten vragen daar zelf al om, bijvoorbeeld als ze bus huren voor een vrijgezellenfeestje. Maar als ze er niet zelf om vragen en we zien dat het om zo’n soort feestje gaat, dan bieden we dat natuurlijk direct aan. We vertellen dan ook dat het mogelijk is de ‘partyPOUWerbus’ te kunnen huren, dit is een speciale bus met een extra geluidsinstallatie, lichteffecten en zelfs een rookmachine. “Zo kan de klant er nog meer een feestje van maken met eigen muziek”.  Naast de diverse bussen bieden wij klanten ook entreekaartjes aan. Zo kunnen we bijvoorbeeld de Walibikaartjes goedkoper aanbieden dan bij Walibi zelf. Dus als we een aanvraag binnen krijgen voor een rit naar Walibi, dan bieden we dat ook direct aan. We proberen altijd te bedenken hoe we het optimale voor een klant kunnen bieden. Als je zo met een klant mee kunt denken, dan worden ze daar gelukkig van. Daar gaat het ons om.”

 

Geert Meijerink - personeelsmanager

“Pouw is echt een collegiaal bedrijf.”

 foto Geert 3

“Ik wil het komende jaar nog wel dertig nieuwe mensen aannemen, dus wat extra inzet op de werving kan geen kwaad.” Geert Meijerink is personeelsmanager bij Pouw Vervoer, met op dit moment als belangrijkste taak het werven van touringcarchauffeurs.

De nieuwe website werkenbijpouwvervoer.nl moet de zoektocht makkelijker maken: “We krijgen er een aantal lijnen bij van Syntus waaronder in Woerden. Daar zijn we vooral op zoek naar parttime chauffeurs, oproepchauffeurs die het leuk vinden naast hun andere bezigheden te gaan rijden op de bus. Volgend jaar hebben we ook een flink aantal evenementen waar we weekendchauffeurs voor zoeken. En daarnaast hebben we toch ook altijd behoefte aan ervaren touringcarchauffeurs.”

Collegiaal

Op de vraag wat maakt dat potentiële kandidaten toch snel moeten solliciteren, is Geert ook heel duidelijk: “Je krijgt een baan waarmee je nog eens ergens komt en waarbij letterlijk elke dag anders is. Het is heel zelfstandig werk, je hebt geen last van je baas.”

“Tegelijkertijd doen we ook heel veel klussen samen. Zeker bij grote opdrachten zoals festivals zorg je met een grote groep collega’s dat we een goed product leveren. Pouw is echt een collegiaal bedrijf. Je wordt goed geholpen door je collega’s. We doen veel dingen met elkaar en voor elkaar. Dat maakt Pouw Vervoer een uniek bedrijf.”

Geert is flink kritisch als het om de selectie van chauffeurs gaat: “Wat ik erg belangrijk vind, zijn zaken als communicatief vermogen en gastheerschap. Ook moeten ze zichzelf goed kunnen presenteren, zij zijn immers het visitekaartje van ons bedrijf. Daarnaast let ik op welke normen en waarden ze hanteren. En natuurlijk moeten ze veilig en verntwoordelijk rijden!”

Klant centraal

Geert heeft nog meer aandachtspunten: “Mensen die ik aanneem moeten ook beseffen dat dit werk nogal wat consequenties heeft voor je sociale leven. Zo kan het goed zijn dat je drie van de vier weekenden aan het werk bent. We rijden op de momenten dat de klant dat vraagt, en dat zijn toch vaak de avonden en weekenden.”

Het is duidelijk dat je niet zomaar chauffeur kunt worden bij Pouw Vervoer. “De chauffeur moet de klant centraal stellen,” vindt Geert, “want dat doen wij ook. Hij moet dus niet de bus belangrijker vinden dan de klant en bijvoorbeeld het eten in de bus verbieden omdat de bus dan vies wordt. We bedenken altijd oplossingen voor de klant."

Benieuwd naar die vacaturesite. Kijk dan hier: werkenbijpouwvervoer.nl

 

Martin Boeije - buschauffeur
"Ze geven aan het eind van de week nog net geen knuffel."

Martin Boeije

 

We hebben heel veel verschillende chauffeurs. Allemaal met hun eigen specialiteit. Sommigen zitten het liefst op een lijndienst. Anderen zijn in hun element als ze rijden voor evenementen of achter het stuur zitten van de PartyPouwerbus. Andere chauffeurs worden helemaal blij van een trip naar Engeland of Frankrijk.

Martin Boeije hoort bij die laatste groep. Hij rijdt regelmatig de Flixbus naar Parijs maar de echte meerdaagse buitenlandse reizen zijn voor hem de krenten uit de pap. Hij geniet van het contact met de leerlingen: “Je bent de spil in de omgang met de leerlingen. Vaak komen ze bij het begin van zo’n reis een beetje uitdagend binnen en aan het einde van de week zijn het juist die uitdagende gasten die je zeggen: ‘je bent een topchauffeur’. Ze geven je nog net geen knuffel bij het afscheid. De uitdaging is een tussenweg te vinden tussen aan de ene kant zorgen voor de nodige discipline en aan de andere kant zo flexibel zijn als mogelijk is. Dat maakt het contact juist zo leuk.”

Martin voelt zich prima thuis in Engeland. “De sfeer op het platteland is heerlijk, maar ook in Londen ben ik helemaal op mijn plek. Je vindt er prachtige parken en de stad heeft natuurlijk ook veel historische plekken en gebouwen. Vaak hebben de scholen wel hun eigen programma, maar intussen verken ik de omgeving ook, zodat ik bij een volgende keer de groep ook weer wat tips kan geven.”

De weg vinden in die drukke stad is voor Martin geen enkel probleem. “Je hebt de TomTom en Google Maps en je hebt vooral ook je hoofd. Als je de reis goed voorbereidt, dan kom je overal.”

 

Leander Boon – buschauffeur
“Nu heb ik mijn droombaan”

 medewerkers1

Leander Boon heeft een lange tijd de titel ‘jongste buschauffeur van Nederland’ mogen dragen. Dat hij als 18 jarige achter het stuur van zo een grote touringcar mocht kruipen was zo bijzonder, dat het SBS 6 programma Hart van Nederland er graag bij was met een camerateam.

“Ik wil al van jongs af aan niets liever dan buschauffeur worden. Bij Pouw Vervoer kreeg ik die kans en nu heb ik mijn droombaan .” U kunt Leander vooral tegenkomen bij touringcar ritten binnen Nederland, lokaal schoolvervoer en het openbaar vervoer.

Eigenlijk moet je tenminste 21 jaar zijn om als chauffeur aan de slag te mogen, maar Leander mocht als onderdeel van een landelijke test al een paar jaar eerder beginnen. “Veel jongens van mijn leeftijd willen vrachtwagenchauffeur worden, maar ik wil graag met mensen om gaan en daarom zit ik helemaal op mijn plek!”

Instagram

Leander is naast buschauffeur ook beheerder van ons Pouw Vervoer Instagram account!

Liever persoonlijk contact?

Onze medewerkers helpen graag!

Bel ons direct

Heb je een vraag?
Heeft u een vraag?
  1. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!
  2. E-mailadres(*)
    Invalid Input
  3. Je vraag(*)
    Invalid Input
  4. (*)
    Invalid Input

Inschrijven nieuwsbrief